جمعه ۲۶ اسفند ۰۱

ورق هاي كامپوزيت

اجراي بهترين نماهاي ساختماني

ورق هاي كامپوزيت

۱۹۳ بازديد

با پديد آمدن دوره مدرنيته در معماري و شروع زمانه مدرن، طراحان و مجريان ساختماني زيادي به ساختمان هاي بلندمرتبه، ساخت و سازهاي صنعتي، استفاده از متريال هاي پيشرفته علاقمند شدند و به صورتي كه در سال هاي اخير، بهره گيري از ورق هاي كامپوزيت آلومينيومي به منزله يكي از متريال هاي پيشرفته، آن چنان رونق گرفت كه هم اكنون به يكي از عمده ترين متريال هاي مورد استفاده در نماهاي ساختماني كشور تبديل شده است.

نحوه اجراي نماي كامپوزيت ، قيمت ورق كامپوزيت و اجرا ، طراحي نماي كامپوزيت ، نماي كامپوزيت مغازه ، نماي كامپوزيت چيست ، نماي كامپوزيت ساختمان الفا ، زيرسازي نماي كامپوزيت ، معايب نماي كامپوزيت

 با پديد آمدن دوره مدرنيته در معماري و شروع زمانه مدرن، طراحان و مجريان ساختماني زيادي به ساختمان هاي بلندمرتبه، ساخت و سازهاي صنعتي، استفاده از متريال هاي پيشرفته علاقمند شدند و به صورتي كه در سال هاي اخير، بهره گيري از ورق هاي كامپوزيت آلومينيومي به منزله يكي از متريال هاي پيشرفته، آن چنان رونق گرفت كه هم اكنون به يكي از عمده ترين متريال هاي مورد استفاده در نماهاي ساختماني كشور تبديل شده است.

 

نماي كامپوزيت چيست؟

ورق هاي كامپوزيت براي نخستين بار در كشور آلمان معرفي شد و استقبال و استفاده زياد اين محصولات به منزله يكي از مواد مورد استفاده در نماي ساختمان ها، بيانگر كيفيت مناسب و نبود هر گونه محدوديت در طراحي و اجراي آن است.

ورق آلومينيوم كامپوزيت در واقع آميزه لايه اي مصالحي مثل پلاستيك فشرده و يك لايه نازك چند ميليمتري از فلز آلومينيوم است. رنگ ورق هاي آلومينيوم كامپوزيت معمولا به صورت انتخابي ساخته مي شود و داراي طيف گسترده اي از رنگ ها براي تامين نيازهاي مشتري است.

نماي كامپوزيت به نمايي مي گويند كه در آن از ورق هاي كامپوزيت آلومينيومي به منزله پوشش نهايي استفاده شده است. پوشش نماي ساختمان با پانل هاي بزرگ يا كوچك آلومينيومي در اندازه هاي دلخواه به ضخامت معمولا چهار ميليمتر تشكيل شده از دو لايه ورق آلومينيوم و هسته داخلي آنها از پلي‌اتيلن و يا مواد معدني ضد حريق و پوشش رويه از جنس رزين PVDF، اصطلاحاً (Aluminum Composite Panels) يا ACP گفته مي‌شود.

 

انواع كامپوزيت

آلومينيوم كامپوزيت پانل: آلومينيوم كامپوزيت پانل غالبا از آميختن چند سطح مختلف با پوشش آلومينيوم ساخته مي شود. دو صفحه آلومينيومي كه داراي روكش هستند، رويه هسته پلياتيلني آن را مي پوشانند. چسباندن اين لايه هاي آلومينيومي به هسته، با كمك فرآيندهاي شيميايي و مكانيكي انجام مي شود. به طوري كه مقاومت بالايي در برابر ورقه ورقه شدن از خود نشان مي دهد.

آلومينيوم كامپوزيت پانل نانو: آلومينيوم كامپوزيت پانل نانو علاوه بر اينكه داراي خصوصياتي نظير ضد آلايندگي، مقاوم در برابر آتش، استحكام مناسب و غيره است، همچنين به خاطر استفاده از فناوري برتر نانو از خصوصيات منحصر به فردي همانند خود تميزكني و مقاوم در برابر مواد اسيدي و قليايي نيز برخوردار است. پس با توجه به خصوصيات بالا، هنگام استفاده از ورق هاي نانو در مقايسه با ورق هاي PVDF معمولي، ديگر نگراني در باره تميز كردن سطوح نماي كامپوزيت به ويژه در مورد ساختمان هاي بلند وجود ندارد.

آلومينيوم كامپوزيت پانل طيفي (رنگي): آلومينيوم كامپوزيت پانل طيفي از رنگ هاي موجود در طبيعت مثل رنگ هاي رنگين كمان الهام گرفته شده است. سطح بين ورق با رنگ براق ويژه اي پوشش داده مي شود كه سبب پديد آمدن حس لطافت و رنگارنگي در آن مي شود. در واقع اين مدل از كامپوزيت ها با توجه به زاويه تابش نور، با رنگ هاي گوناگوني مشاهده مي شود. از اين ورق مي توان در اجراي دكوراسيون داخلي و خارجي در فضاهاي عمومي، فروشگاه هاي زنجيره اي، مركزهاي خريد، تبليغات نمايشگاهي و خيلي موارد ديگر استفاده كرد.

آلومينيوم كامپوزيت پانل ضدباكتري: آلومينيوم كامپوزيت پانل ضدباكتري يكي از توليدات انحصاري iBond است. اين نوع آلومينيوم، از هسته پلياتيلن با وزن مخصوص كم و ضدآلاينده، بين دو ورق آلومينيومي با تكنولوژي پيشرفته ساخته شده است. برروي لايه هاي اين ورق، رنگ ضدباكتري استفاده شده كه در اثر آن، ظاهري زيبا و جذاب ايجاد شده است و همينطور خصوصيات ضد باكتري موجود در رنگ، سبب محافظت فضاهاي خاص نظير اتاق هاي عمل، مراكز توليد و نگهداري دارو، آزمايشگاه ها و غيره مي شود.

آلومينيوم كامپوزيت پانل مقاوم در برابر آتش: اين نوع ورق از هسته پلاستيكي نسوز با دو لايه ورق آلومينيومي تشكيل شده كه نمونه نويني از ورق هاي كامپوزيت آلومينيومي است. در واقع هسته پلاستيكي دربرگيرنده عنصر ضدآتش است كه سبب مي شود اين تركيب به دشواري آتش بگيرد، همچنين اين قابليت با كمك استانداردهاي ويژه، تست شده و گواهي كيفيت درجه يك را دريافت كرده است. همچنين اين ماده نسوز داراي خصوصيت خوبي است كه در موقع آتش سوزي هيچ نوع گاز زياندهي از خود صادر نمي كند.

نماي كامپوزيت طرح چوب: اين مدل ورق نوع ديگري از كامپوزيت است كه مانند طرح فلز هم در درون و هم در بيرون كاربرد گسترده اي دارد. لايه اين ورق ها از يك سطح لمينيت تشكيل شده است.

روش اجراي نماي كامپوزيت

روش اجراي نماي كامپوزيت

روش اجراي نماي كامپوزيت

روش اجراي نماي كامپوزيت به دو نوع است:

۱. سيستم فيكس

۲. سيستم هنگ

 

اجراي نماي كامپوزيت با سيستم فيكس

در اين شيوه اجراي نماي كامپوزيت بعد از برش و شيار به صورت ثابت، با پيچ يا پرچ بر روي زيرسازي آلومينيومي يا آهني وصل شده كه مرحله هاي نصب آن از سرعت زيادي بهره مند است. در ميان فاصله ورق هاي نصب شده براي ايجاد نمايي زيباتر و ضد آب شدن نماي ساختمان، از تسمه اي به جنس ورق يا چسب هاي پلي اورتان يا چسب و لاستيك سيليكوني استفاده مي شود. در روش فيكس مي توان از دو نوع زيرسازي آلومينيومي و آهني نيز استفاده كرد.

در اين سيستم براي اجراي كمربندي‌ هاي اصلي زيرسازي از پروفيل‌ هاي آهني با مقطع معين و متناسب با اندازه هاي ساختمان و طرح مورد استفاده قرار مي‌ گيرد. همينطور براي ساخت شبكه‌ اي از آكس‌ بندي‌ هاي افقي و عمودي متصل به كمربندي كه محل نصب ورق‌هاي كامپوزيت و يا نماي شيشه را معين مي كنند هم از پروفيل‌ هاي آهني شبيه استفاده مي شود.

با توجه به نوع سيستم فيكس آهن همه اتصالات آهني با جوش انجام مي شود و تنها براي نصب ورق‌ هاي كامپوزيت از نبشي‌ هاي آلومينيومي استفاده مي كنند. آب‌ بندي در اين سيستم توسط چسب سيليكون و يا نوارهاي لاستيكي انجام مي شود.

روش ديگر اجراي نماي كامپوزيت با سيستم فيكس با كمك زيرسازي آلومينيومي است. در اين شيوه براي پيشگيري از خوردگي بين آهن و آلومينيوم از لاستيك دي‌ الكتريكال كمك مي گيرند. اين سيستم داراي امكان رگلاژ زيادي در مقايسه با شيوه فيكس آهن است و همينطور به خاطر كمك از آلومينيوم، سازه سبك‌ تر از روش فيكس آهن است. آب‌ بندي در اين سيستم همانند سيستم فيكس آهن با چسب سيليكون و يا نوارهاي لاستيكي انجام مي شود.

روش اجراي نماي كامپوزيت

روش اجراي نماي كامپوزيت

اجراي نماي آلومينيوم كامپوزيت با سيستم هنگ

در اين شيوه ، ورق ها با كمك شيار هاي چكمه اي نصب شده، به صورت ريلي روي پروفيل هاي ويژه آلومينيومي تعبيه مي شوند. بعد از اجراي كمربندي هاي آهني زيرسازي، با هدف برطرف كردن ايرادهاي احتمالي سازه، نبشي هاي آهني با شيارهاي لوبيايي روي كمربندي هاي مطابق با آكس بندي ارائه شده در نقشه هاي اجرايي، تعبيه مي شوند. در مرحله بعد، ريل هاي آلومينيومي با مقطع مشخص در آكس نبشي هاي آهني بوسيله براكت هاي آلومينيومي با دو سوراخ لوبيايي به زيرسازي متصل مي شوند.

در اين شيوه براي جلوگيري از خوردگي ميان آهن و آلومينيوم، از لاستيك هاي دي الكتريكال پي وي سي بين براكت آلومينيومي و نبشي آهني بهره مي گيرند. در آخر كار ورق هاي آلومينيوم كامپوزيت با كمك اتصالاتي آلومينيومي U شكل (موسوم به بچه ناوداني) كه در درون لامل هاي آلومينيومي قرار مي گيرند، بر روي لامل ها نصب مي شوند.

با توجه به اينكه همه قسمت هاي زيرسازي و روسازي از يك جنس (آلومينيوم) هستند، انقباض و انبساط قسمت ها در اثر تغيير دما مثل يكديگر عمل مي كنند كه اين مورد از تغيير حالت و خرد شدن پيشگيري مي‌كند.

براي آب‌ بندي اين سيستم احتياجي به چسب‌ هاي سيليكون و يا لاستيك آب‌ بندي نيست، كه با توجه به كم بودن عمر چسب‌ هاي سيليكون و لاستيك‌هاي آب‌ بندي استفاده نكردن از چسب هاي سليكيون و يا لاستيك از نقطه هاي برتري اين سيستم محسوب مي شود.

قطعه هاي متناسب با وزن خود روي صفحه ها گذاشته مي شوند كه به خاطر شكل خاص سرهم بندي ورق‌ ها در موقع زلزله و يا وزش بادهاي شديد از محل خود بيرون نمي آيند و از پايداري زيادي در مقابل نيروهاي جانبي برخوردار هستند.

 

مزايا و معايب استفاده از نماي كامپوزيت

مزاياي استفاده از نماي كامپوزيت

  • دارا بودن نسبت استحكام به وزن و نسبت سفتي به وزن بالا
  • غير خورنده، غير مغناطيسي بودن
  • دارا بودن خاصيت جذب انرژي مناسب
  • دارا بودن عمر خستگي بالا
  • امكان گذاشتن حسگر درون مواد جهت كنترل كاركرد درست يا غلط كامپوزيت (كامپوزيت هاي هوشمند)
  • آساني در ساخت چارچوب هاي با شكل هايي پيچيده

 

معايب استفاده از نماي كامپوزيت

  • قيمت زياد مواد خام و روند ساخت
  • تافنس (مقاومت در مقابل ضربه) كم
  • آلايندگي محيط زيست به ويژه در باره كامپوزيت هاي زمينه پليمري

براي انتخاب بهترين نماي ساختمان از بين انواع گوناگون پوشش هاي نما مي توانيد از كارشناسان اهالي فن آريو نما مشاوره گرفته تا بهترين گزينه را براي نماي ساختمان انتخاب نمائيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.